Mårtensafton

Somliga kanske inte ens vet vad Mårtensafton är medans för andra är det en självklarhet. Det var ijallafall Mårtensafton igår och jag och Pontus hade bestämt oss för att fira denna dag. (: Vi drack julmust så det stog härliga till (: Fick dock bara i mig 2. Tror Pontus fick i sig 6?! Bra jobbat!

Nu kanske ni undrar vad Mårtensafton är? Och det ska jag berätta för er mina vänner. Jag kan ijallafall säga att det finns med i vissa almenackor. (:

Mårtensafton kommer ifrån Mårten Gås, och är en svensk högtid då man äter Gås. Högtiden firades förr i hela Sverige. Men idag är den främst firad i Skåne. Högtiden firas även i bla Tyskland. Någon som har ätit Svartsoppa?



Vad tycker ni om denna högtid? Ännu en "orsak" till fest?

Kommentarer
Postat av: mst

godnatt vännen, <3

2009-11-11 @ 23:17:36
URL: http://maatilda.blogg.se/
Postat av: julia

SV: nej jag vet, jag tycker jätte synd om honom! L)

2009-11-12 @ 08:31:01
URL: http://blomgreen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback